* : طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى (الكاتـب : عادل صموئيل - آخر مشاركة : طارق سرحان - - الوقت: 20h30 - التاريخ: 24/05/2024)           »          داوود رضوان (الكاتـب : abuaseem - آخر مشاركة : نور عسكر - - الوقت: 17h29 - التاريخ: 24/05/2024)           »          نوت الأستاذ الهائف (الكاتـب : الهائف - - الوقت: 14h25 - التاريخ: 24/05/2024)           »          فى يوم .. فى شهر .. فى سنة (الكاتـب : د.حسن - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 04h21 - التاريخ: 24/05/2024)           »          محمد مرشد ناجي (الكاتـب : محمد الحمد - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 02h02 - التاريخ: 24/05/2024)           »          خالد سعيد (الكاتـب : نوسة الفرجانى - آخر مشاركة : محمود نديم فتحي - - الوقت: 22h06 - التاريخ: 23/05/2024)           »          سليمان أبو داوود (الكاتـب : auditt05 - آخر مشاركة : محمد باسلامة - - الوقت: 20h58 - التاريخ: 23/05/2024)           »          رجاء عبده- 3 نوفمبر 1919- 13 يناير 1999 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 19h24 - التاريخ: 23/05/2024)           »          إبراهيم حمودة- 12 يناير 1912 - 16 يناير 1986 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 19h18 - التاريخ: 23/05/2024)           »          مديحة عبد الحليم (الكاتـب : الباشا - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 19h08 - التاريخ: 23/05/2024)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > صالون سماعي > دعوة موسيقية على أغنية

رد
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
  #1  
قديم 22/10/2010, 19h39
mamduhd mamduhd غير متصل  
عضو سماعي
رقم العضوية:310069
 
تاريخ التسجيل: octobre 2008
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 29
افتراضي يا جميل يا فوزي طير بينا علي شحات الغرام

السلام عليكم


طبعا بالصدفة اكتشفت ان اول امبارح هو ذكري الفنان العظيم " المظلوم " / محمد فوزي
فقلت مينفعش يعدي من غير ما اذكرة بأي شيء و في نفس الوقت الناس بتفتكر ناس اقل منة بكتير كل سنة ويمكن في السنة اكتر من مرة المهم الاغاني اللي في العنوان

كلها طبعا اغاني لمحمد فوزي احد مجددي الموسيقي في القرن العشرين :
محمد القصبجي – سيد درويش – محمد عبد الوهاب – و محمد فوزي
و للاسف معظم الناس تعتبرو ملحن عادي جدا و مطرب ذو امكانيات صوتية عادية
اولا اسلوبة في التلحين بإختصار شديد :
بالمناسبة هو جزء كبير من اغانية مكنش بيستخدم فيها اكثر من مقامين بالكتير و احيانا 3 مقامات
اذن مكنش من النوع اللي بيستعرض عضلاتة في التنقل مابين المقام الفلاني الي المقام العلاني و من ثم العودة الي المقام الاولاني عن طريق كوبري بالمقام اللي ثم يلمس المقام اللي و اللي و اللي ..... لا
لكن كان بيحدد مقام معين و يبني جملة علية تمتاز بحاجتين :
1 – الجمال
2 – التماسك

كانت جملتة " جميلة " جدا و " متماسكة " - و خصوصا الفواصل الموسيقية - بحيث تتماشي مع معاني الكلمات و تأثيرها و دي يشترك فيها مع استاذة – " القصبجي " –
و كان يبني الجملة علي اساس – زي المهندسين المدنيين – يحط الاساس و العمدان و بعدين يطلع علية
و الاساس هنا هو الايقاع فهو كان بيستخدم ايقاعات كتير و مختلفة و جميلة و مش شرط يكون هو اول من يستخدمها ثم يصوغ الجملة اللحنية و اذا قابلة اي معني يحتاج لتغيير المقام كان بيغيرة " بثلاثة " و سهولة غير عادية بحيث ان المستمع ميحسش بيها بس يحس ان في حاجة حلوة حصلت . و خلاص ,- لذلك دايما الناس تقول علية يتبع مبدأ السهل الممتنع -
و النتيجة تخرج اغاني رشيقة جدا – " يا مصطفي " – و اغاني فيها طرب – " ساكن في حي السيدة " –

و طبعا اغاني قيمة تستحق الاستماع و هي تعتبر امثلة حية علي تجديدة حتي لو كان فيها اغاني تحس انها خفيفة زيادة عن اللزوم الا انها تحمل قيمة موسيقية :
طير بينا يا قلبي , داري العيون , حبيبي و عنيا , شحات الغرام , تعب الهوي قلبي , مال القمر , تملي في قلبي , ليا عشم وياك يا جميل , يا جميل يالي هنا , الورد لة روايحة , اي و الله , الشوق و .... و ... القائمة تطول

و مننساش كمان ان تجديدة وصل كمان انة اول واحد يعمل اغاني للأطفال :
ذهب الليل و ماما زمانها جاية
اما بالنسبة لصوتة :
فهو دليل تاني علي ذكائة انة قدر يلحن لصوتة ما يناسبة لان فعلا صوتة كان عادي لكن بفهمة الجيد للتلحين قدر يطوع حنجرتة

و ياريت كلنا نسمع اغانية و نعرف مين محمد فوزي و بالمناسبة اغاني كتيرة من اغانية تصلح انها تتسمع دلوقتي و دة دليل عاشر علي عبقريتة

طبعا انا بعتذر علي اني كتبت بإختصار شديد عن واحد يحتاج كلام كتير
لكن عنصر المفاجأة مخلنيش اكون مستعد ...... و شكرا
رد مع اقتباس
  #2  
قديم 22/10/2010, 21h01
الصورة الرمزية غواص النغم
غواص النغم غواص النغم غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:88159
 
تاريخ التسجيل: octobre 2007
الجنسية: عوام"ليبي"
الإقامة: أويــــــ عروس البحر tripoli ـــــــا
المشاركات: 2,138
Thumbs up رد: يا جميل يا فوزي طير بينا علي شحات الغرام

اول ما دخلت الموضوع اعتقدت انك ستقوم بتحليل اغنية طير بينا ياقلبي
ذات الموسيقى الجميلة وعلى ايقاع خطوات الخيل كما اغنية عبدالوهاب لليلى مراد اتمخطري
ولكن اكتشفت ان الموضوع هو عن موسيقى محمد فوزي :


اشكرك اخي العزيز على هذا الشرح الجميل لفن الفنان الجميل محمد فوزي
وفعلا بكلماتك الجميلة عرفتنا لماذا موسيقى فوزي تسمى بالسهل الممتنع ؟..لانه لايكثر من استخدام المقامات في الاغنية الواحدة ويضع جمله الموسيقية الرائعة الجديدة التكوين في بناء متماسك جميل

وبيعتبر من المجددين في الموسيقى كما استاذه القصبجي
وبرغم انه اعتمد في بداية مشواره كملحن فقط ورفضوه كمغني في الاذاعة
الا انه امن بصوته وفهم ابعاده جيدا بحكم انه دارس موسيقى
فكانت طريقته في الغناء كموسيقاه تعتقد انها سهلة ولكن بمجرد ان يغني اي مطرب اغنية له
فتجده فشل فيها وكما قالت شقيقته المطربة الكبيرة هدى سلطان :
سيفشل اي مطرب سيغني لفوزي لان فوزي فصل الحانه على مقاس صوته
في حين ان اي مطربة ممكن تنجح بادائها لالحان فوزي كما غنيت مال القمر.

من اجمل الحانه لشقيقته :
لاموني...مافيناش من قولة اه ..ياجميل اوصاف جمالك..عمري ماذقت الحب..انا جاني جواب
لم ييأس او يفقد ثقته بصوته كما غيره من الذين رضوا ان يكونوا ملحنين فقط
فاتجه للسينما ونجح في شق طريقه في المجال السينمائي حيث ظهر في ادوار ثانية في فيلمي
سيف الجلاد وقبلة في لبنان لكي يتعلم ويري شكله على الشاشة ويشاهد رد فعل الجمهور
و حتى كانت اول بطوله هي مجد ودموع فانطلقت سلسلة افلامه الرائعة ونجحت افلامه
ودخل الاذاعة من اوسع الابواب كمطرب وملحن مع بدايات ثورة يوليو
.


تحياتي

التعديل الأخير تم بواسطة : غواص النغم بتاريخ 22/10/2010 الساعة 21h14
رد مع اقتباس
رد


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 20h36.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd